FAQ

 

Ange hur många fönster du vill få putsade och vilken typ av fönster det rör sig om. Detta är ytterst viktigt för att vi ska kunna ge dig ett korrekt pris. Fönster med mycket spröjs, stora fasta glasytor eller hög position ställer höga krav på vilka redskap och kompetens som behövs.

Kort efter att du har skickat in din intresseanmälan kommer vi att kontakta dig med ett förslag på när vi kan komma och utföra våra tjänster. Du bestämmer själv om du vill vara hemma eller lämna in en nyckel innan för att släppa in oss. När vi utför utvändig putsning behöver ni inte vara där och släppa in oss, då vi kommer åt alla fönster på egen hand.

Om dina typer av fönster inte finns bland våra modeller så kan du försöka välja den typ som är mest lik och lämna en kommentar om vad skillnaderna är. Du kan även ta en bild på den typen av fönster du har och mejla in till oss så återkommer vi med ett pris som matchar just ditt fönster
För att vi ska kunna göra ett så effektivt och bra jobb som möjligt är det viktigt att du som kund gör i ordning hemma innan vi kommer på besök. Detta genom att flytta skrymmande möbler, ta ner gardiner och plocka bort blommor samt andra föremål från fönsterbrädor. Du kan även ange om du vill ha dina fönsterkarmar rengjorda mot en tilläggskostnad.
  • Jag har redan utnyttjat hela mitt RUT-avdrag för i år.Men det står att ni har dragit av RUT på min faktura, måste jag be om en ny?
Svar: Nej det behövs inte. Betala bara totalbeloppet som finns på er faktura.
  • På min faktura saknas Rut-avdraget, hur gör jag nu?
Svar: kontakta oss via telefon eller mejl så löser vi det.
  • På fakturan finns inget OCR-nummer. Hur ska jag betala?
Svar: Under meddelande skriver du ditt fakturanummer/kundnummer, båda finns på din faktura. Vi har även möjlighet att skicka en e-faktura, som du kan anmäla dig för på din bank.
  • Tar ni betalt per timme?
Svar: Nej, vår prismodell baserar sig på det antal fönster som ni har angett till oss, samt avstånd från tätort och svårighet att putsa eventuella fönster. Vi och våra kunder föredrar att det finns ett fast pris innan putsningen utförs. Har det angetts fel antal fönster så kan priset komma att justeras.
  • Ni har fakturerat för fel sorts puts. Ni putsade utvändigt men det står 2-sidigt på min faktura. Hur gör jag nu?
Svar: Kontakta oss så löser vi ditt problem oavsett storlek eller omfång.
  • Hur vet jag om jag har rätt till RUT-avdrag?
Svar: Vi hjälper er att ansöka om RUT. Men det är inget vi vet i förväg utan det är något mellan er och skatteverket, läs mer om kraven för att kunna ansöka om RUT på https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/rotochrut/safungerarrutavdraget.4.64a656d113f4c7597011e41.html

Tjänsten ger rätt till skattereduktion. Det innebär att den är en hushållsnära tjänst (RUT) och att du som kund betalar endast 50 procent av arbetskostnaden.

Skattereduktionen administreras av oss på Putsman när du får fakturan. Allt för att göra det så enkelt som möjligt för dig som kund.

Varje år så höjer vi våra priser automatiskt enligt det index som finns för vår bransch. Detta beror på att vi måste anpassa oss efter ökade materialkostnader och arbetslöner enligt kollektivavtal. Denna information skickas inte ut.

Ibland så har vi räknat fel på er offert och kommer att behöva göra en mer markant höjning. Detta informerar vi alltid om i förväg.

Som abonnemangskund har du ett bekymmersfritt och kontinuerligt underhåll av dina fönster året runt.

Dina fönster putsas utvändigt var tredje månad (villa enkel & villa extra) och vi bokar in deneventuella invändiga putsningen tillsammans med dig i förväg. Upplägget bygger på att vi har många fönsterputskunder i samma område vilket ger oss den effektivitet som krävs för att hålla ditt pris nere. Fönsterputsningen sker enligt ett fastlagt schema.

Vi har inga uppsägningstider på våra avtal och därför kan man alltid säga upp dem när helst man önskar!

I ditt pris ingår framkörning, fönsterputsarbetet, moms, fakturering och administrationen mot Skatteverket. Inga extra kostnader eller dolda avgifter tillkommer och du betalar endast in ”din” del av summan, resten sköter vi med Skatteverket. Vid fönsterputsningen rengörs glaset och fönsterbleck, men inte spröjs och karmar.

Vissa hus har fönster som är svåra att komma åt från utsidan. Det kan exempelvis gälla takfönster eller fönsterkupor uppe på taket. Vi tar säkerheten på största allvar och måste då göra en bedömning utifrån våra arbetsmiljöregler huruvida dessa fönster kan putsas på ett säkert sätt. Om bedömningen är att vi inte kommer åt något enstaka fönster så kommer vi att meddela dig detta och baserar då priset på de fönster som är tillgängliga.

Vid vanlig fönsterputs så tar vi ej bort målarfärg, tejprester, silikon eller byggputs. För detta behöver vi mer tid och information. Detta för att vi ska kunna utföra jobbet på ett så skonsamt sätt som möjligt för era fönster.

Vi vill alltid att våra kunder ska vara nöjda. Vi finns alltid nära till hands om det är något du inte skulle var nöjd med och löser dina bekymmer. Du har givetvis en kvalitetsgaranti vilket gör det hela okomplicerat. Kvalitetsgarantin räcker alltid så länge du informerar oss inom en arbetsvecka.

Om det har uppstått några skador vid vårt arbete så är det bra om du tar bilder och mejlar in dessa. Vi har självklart försäkringar som täcker alla stora skador.

Alla våra anställda har det kollektivavtal som gäller mellan Almega och Fastighetsanställdas förbund.
PROVA PÅ PUTSNING